Politieke voorkeur

Wilders gedogen


Mijn vorige artikel sloot ik af met de vraag of ik wel zo blij zou zijn met een kabinet met Wilders. Ik hoop dat in dit artikel wat duidelijker te maken.

Ik zal er geen doekjes om winden. Ik heb persoonlijk moeite met een hoop PVV standpunten. Ik heb liberaal gekozen voor de VVD en een kabinet met de PVV waarbij de PVV een deel van hun partijprogramma zou mogen doorvoeren is voor mij onacceptabel. Wilders' standpunten over vrijheid van godsdienst en integratie zijn alles behalve liberaal, om maar te zwijgen over zijn linkse economische plannen.

Daarnaast het feit dat Wilders mee mag praten tijdens het regeerakkoord, laat zien dat ook zijn standpunten in overweging zullen worden genomen. Ik zou het onacceptabel vinden als de VVD een regeerakkoord gaat schrijven met daarin punten die niet de kernwaarde van het liberalisme in ere zouden houden. Het gevaar ligt op de loer, dat als de PVV gedoogsteun geeft., dat ook de VVD en het CDA de punten van de PVV zullen moeten gedogen. Wilders heeft zelf ook aan gegeven door te gaan met zijn islampunten.
Hij zou dit echter als PVV in de Kamer zeggen, en niet namens het kabinet. Zal de VVD dit gedogen?

Mijn collega-auteur Carla Wijnmaalen zei, in reactie op mijn vorige artikel, dat de vorming van een kabinet altijd gepaard gaat met compromissen. Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. In alle gevallen moet elke partij water bij de wijn doen om tot een akkoord te komen. Alleen een compromis sluiten als het gaat om waar bezuinigd moet worden en hoeveel is tot daar aan toe, maar het aantasten van de grondbeginselen van een liberaal, daar kan ik echt niet bij.

Ook al is dit kabinet het beste van wat mogelijk is, ik zet er mijn vraagtekens bij en wacht rustig af of het er überhaupt komt en zo ja wat de inhoud van het regeerakkoord zal worden.

Auteur: Liberale Media op 01:00. Tags: , , . Volg deze reacties via RSS 2.0

2 reacties for �Wilders gedogen�

  1. Ik heb begrepen dat Wilders zelfs mee mag oordelen over de geschiktheid van kandidaat-bewindslieden. Ongelooflijk, hoe liberale principes weggegooid kunnen worden om dit kabinet maar te kunnen laten starten.

  2. Ik heb voor dit hele old boys network-gedoe maar 1 woord nodig: bananenpolitiek...

Leave comment

Laatste opinies

Laatste reacties

Auteurs