Politieke voorkeur

Goede uhhh slechte tijden voor Arnie

Onze eigen Reinout Oerlemans heeft last van de financiële krisis. Zijn mediabedrijf is afhankelijk van reclame-inkomsten. Eyeworks heeft in 2009 een verlies geleden van 6,9 miljoen euro. De omzet daalde voor het eerst sinds jaren tot 202 miljoen euro.

Oerlemans richtte Eyeworks in 2001 op en deed de laatste jaren vele overnames Zo heeft Oerlemans groot kunnen groeien. Hij stopte met het plegen van overnames in 2008. De krisis sloeg hard toe en Oerlemans hield de hand op de knip.

Eyeworks is in 15 landen actief met formats. En in meer dan 50 landen zijn
deze formats te bewonderen. Op tv, maar sinds kort ook in de bioscoop. 'Komt een vrouw bij de dokter' is de eerste bioscoopproductie en meteen een zeer succesvolle. De opbrengst van deze kaskraker komt gedeeltelijk ten goede van 2009.

Het grootste verlies werd geleden in Groot Brittannië.
Vooral de overname van At It Productions in 2007 is tegengevallen. Volgens Peter Rademaker, CFO van Eyeworks, besloten enkele klanten van At It in 2008 enkele langlopende producties te stoppen. Daar moet nu weer omzet voor terugkomen. 'De Engelse markt is erg competitief', zo voegt hij daaraan toe.
Rademaker zegt dat Eyeworks nu alweer groeit, ondanks de onzekere staat van de economie. De groei is bij 'bijna' alle dochterbedrijven te zien.

Maar, Reinout, ondernemer in hart en nieren, verandert zijn marktstrategie. Om minder afhankelijk te zijn van de advertentiemarkt heeft het bedrijf meer ingezet op het maken van speelfilms.
 En dat lijkt mij een goede zaak. Ik voorzie op korte termijn namelijk weinig herstel van de advertentiemarkt.

Media-ondernemers kunnen nog wat leren van de ondernemerskwaliteiten van onze Arnie!

Auteur: Liberale Media op 09:00. Tags: , , , . Volg deze reacties via RSS 2.0

0 reacties for �Goede uhhh slechte tijden voor Arnie�

Leave comment

Laatste opinies

Laatste reacties

Auteurs